پایان دو دهه انتظار برای پنجره ملی خدمات دولت هوشمند-راهبرد معاصر
چه خودرو‌هایی شرایط فروش خارج از سامانه را دارند؟ سازمان هدفمندی یارانه‌ها: مردم حتما حساب بانکی خود را برای دریافت یارانه چک کنند عرضه اولیه سهام زاگرس دارو پارسیان در فرابورس ایران + جزییات وزیر نیرو: ۶ هزار مگاوات برق تا تابستان آتی وارد شبکه می‌شود طرح فروش نقدی و اقساطی مدیران خودرو دی ۱۴۰۳ + جدول و شرایط شرایط پیش فروش سایپا برای متقاضیان سامانه یکپارچه اعلام شد + جدول ممنوعیت فروش خودرو‌های وارداتی خارج از سامانه زیان ۲.۲ میلیارد دلاری سرقت رمزارز در ۲۰۲۴  ۴۴ میلیون نفر سود سهام عدالت گرفتند  قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۹/۳۰ قیمت مصوب میوه شب یلدا اعلام شد/ قیمت هندوانه، انار، خرمال، موز و نارنگی یارانه آذر واریز شد / دهک‌های چهارم تا نهم حسابشان را چک کنند شرایط فروش فوق العاده خودرو چانگان CS۳۵ تیپ ۳ واریز سود به بیش از ۴۴ میلیون مشمول سهام عدالت خاتمه یافت وزیر کار: ناترازی‌ها بیشتر از آنکه به شرایط امروز مربوط باشد، ریشه در برخی تصمیمات گذشته دارد

پایان دو دهه انتظار برای پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پایان دو دهه انتظار برای پنجره ملی خدمات دولت هوشمند که تا شهریورماه تکمیل و قابل بهره­‌برداری خواهد بود خبر داد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 19
کد خبر: ۱۳۸۹۶۶

به گزارش راهبرد معاصر؛  شب گذشته «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در خصوص پنجره واحد دولت هوشمند مواردی را مطرح کرد و از پایان دو دهه انتظار برای پنجره ملی خدمات دولت هوشمند که تا شهریورماه تکمیل و پیش از دی‌ماه امسال، قابل بهره­‌برداری خواهد بود خبر داد.

 

موانع توسعه دولت هوشمند

یکی از موانع موجود به منظور توسعه دولت هوشمند از نگاه وزیر ارتباطات، عدم وجود آمادگی در دستگاه‌های اجرایی بوده و از آنجایی که این اقدام یک کار فناورانه محسوب می‌شود لازم است ساز و کار اجرای این کار در خود دستگاه‌ها فراهم شود و این امر نیازمند ساختار، تشکیلات، منابع مالی و نیروی متخصص مناسب است که از نگاه زارع‌پور در گذشته، ظرفیت‌ها به شکل یکسان وجود نداشته و با وجود اینکه این امر مورد بی‌مهری واقع نشده اما در تمامی دستگاه‌ها وجود نداشته است.

 

دومین مانع یاد شده توسط وزیر ارتباطات «اهمیت مدیران مربوطه» است که باید به عنوان یک ضرورت به آن پرداخته می‌شد و به عنوان اولویت اول به آن نگاه می‌کردند. به اعتقاد وزیر ارتباطات، تحول هر دستگاهی بدون تحقق دولت هوشمند و الکترونیکی بی معنی است و درحال حاضر ICT مهم‌ترین ابزار تحول در تمامی بخش‌ها می‌باشد.

 

حکمرانی داده، شاه بیت خدمات هوشمند دولت

زارع‌پور اظهار داشت: «شاه بیت خدمات هوشمند این است که ما ارائه خدمات را مبتنی بر داده‌ها انجام دهیم و حکمرانی داده دقیقا از همین موضوع نشأت می‌گیرد. ما تا آنجایی که می‌شد تصمیمات و مداخلات انسانی را در تصمیم‌گیری‌ها به حداقل رسانیدم و در غیر این موارد منوط می‌شود به جاهایی که واقعا لازم است و به این شکل خدمات با نهایت سرعت و کیفیت در هرساعت از شبانه روز قابل ارائه به مردم عزیز خواهد بود.»

 

بیش از سه میلیارد تراکنش اطلاعات بین دستگاهی در مرکز تبادل اطلاعات وزارت ارتباطات

وزیر ارتباطات افزود: «خبر خوب این است که تقریبا سال گذشته بیش از سه میلیارد تراکنش اطلاعات بین دستگاهی در سال گذشته در مرکز تبادل اطلاعات وزارت ارتباطات انجام شده است و اتفاق خیلی بهتر این است که خیلی از این سرویس‌ها دارد از طریق گذرگاه دیگری به شرکت‌های خصوصی تعلق می‌گیرد تا مردم به وسیله آن از ارائه خدمات با کیفیت استفاده کنند.»

 

طرح داده و اطلاعات ملی

وزیر ارتباطات در خصوص طرح داده و اطلاعات ملی گفت: «با همراهی و همکاری وزارت ارتباطات و نمایندگان محترم مجلس، طرحی در مجلس تهیه شد و درحال حاضر در دستورکار صحن مجلس شورای اسلامی است که به نام طرح داده و اطلاعات ملی است که در این طرح برای سرپیچی از مصوبات این کارگروه جرم‌انگاری شده که یعنی تمامی دستگاه‌ها مکلف شدند براساس مصوبه این کمیسیون داده‌ها را در اختیار همدیگر قرار دهند و اگر این اتفاق حاصل نشود بالاترین مقام دستگاه خاطی مجازات پیش‌بینی شده را دچار می‌شود.»

 

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

همچنین وزیر ارتباطات در خصوص پنجره واحد دستگاه‌ها بیان داشت که همه دستگاه ها مکلف اند تا شهریور ماه پنجره واحد دستگاه خود را راه اندازی نمایند و این تکلیف بصورتی است که تا شهریورماه یک سوم خدمات پرکاربرد دستگاه مذکور ارائه داده شود و در گام بعدی تا دی ماه به وزارت ارتباطات فرصت داده شده بود که پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را راه‌اندازی کند.»

 

زارع‌پور در همین راستا اضافه کرد: «یکی از مهمترین برنامه‌های دولت برای مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت همین تحقق وعده دولت هوشمند است که یکی از وعده‌های ریاست محترم جمهور هم بود که در سالگرد انتخاباتی سال گذشته ما اقدامات عملی و ملموس را برای مردم عزیزمان راه‌اندازی کردیم به طوری که سامانه my.gov.ir در دسترس عموم مردم است و بخشی از خدمات دولت روی آن قرار گرفته و به مرور در حال تکمیل شدن است.»/ تسنیم

 

ارسال نظر